Novinky
Predrečové obdobia
Od prvého roku si dieťa osvojuje zručnosti a návyky, na ich základe sa tvorí skutočná reč = neverálne a predverbálne aktivity.
Predverbálne: väzba na budúcu zvukovú, hovorovú reč (mrnčanie, džavotanie..), postupne zanikajú a sú nahádzané verbálnymi prejavmi, príprava artikulačného aparátu už v prenatálnom období (prehĺtacie pohyby, cumlanie palca, ,,naladenie“ sluchu a zvuk reči).
Po narodení to dieťa ďalej trénuje – primárne funkcie artikulačného orgánu = dýchanie, príjem potravy, prežúvanie úzko súvisí – dieťa sa musí naučiť ovládať žuvacie pohyby aby začalo čeľusť, jazyk a pery používať verbálne.
Verbálne: prvky zvukové i nezvukové, patrí sem aj zrakový konakt, ,,komunikácia“ s matkou pri kojení a pod. , na rozdiel od predverbálnych aktivít, neverbálna komunikácia pretrváva.